logo Red Star Development

zondag 2 maart 2025

Het Google Ads Experiment

De afgelopen jaren heb ik veel tijd geïnvesteerd in de ontwikkeling van Digital-Ink en het zwaartepunt van mijn werkzaamheden moet nu eigenlijk wel een keer verschuiven naar het bereiken van mijn doelgroep: om creatieve schrijvers te overtuigen een proefabonnement te nemen. Hoewel ik de marketing theorie wel in mijn bagage heb zitten, heb ik er geen ervaring mee. Waar moet ik beginnen, mijn doelgroep lijkt zo versnipperd te zijn. Precies, vraag het ChatGPT. De opties die mijn binaire vraagbaak opsomde waren legio, maar ook behoorlijk arbeidsintensief, zoals bloggen, socialmediamarketing, partnerschap met schrijfcoaches en uitgeverijen, aansluiten bij schrijfgemeenschappen en meer. Als laatste punt werd Google Ads genoemd.
Dát klonk als een 'quick win'.

De maand daarop was het november en ik dacht dat het mooi zou zijn als ik een reclame campagne kon lanceren voordat het populaire NaNoWriMo[1] begon, omdat mogelijk dan veel schrijvers op zoek gaan naar schrijfsoftware waarmee ze deel willen nemen. Bovendien had ik net spam van Google Ads ontvangen waarmee ik 400 euro tegoed kreeg voor mijn eerste campagne. Allemaal signalen die aangaven dat dit mijn weg moest zijn. (En daarnaast was ik nieuwsgierig naar hoe goed Google Ads zou werken voor Digital-Ink).

De Google Ads website, waarmee je je campagne maakt, is behoorlijk complex, tenminste dat vond ik wel. Ik had al snel de indruk dat het gericht is op grote bedrijven die mensen in dienst hebben die alleen maar bezig zijn met het maken van Google Ads campagnes. Dus op YouTube gezocht naar filmpjes over hoe het werkt. Uiteindelijk drong het tot me door dat er verschillende soorten campagnes zijn. Omdat ik telkens koos voor het doel wat ik met mijn campagne wilde bereiken, bleef voor mij verborgen wat voor soort campagne daarvoor gebruikt werd. Meestal was dat de 'Performance Max' campagne, waarbij je advertenties via verschillende kanalen getoond werden. Later zag ik pas dat je niet voor een doel hoeft te kiezen, maar je kan ook direct voor een campagne type kiezen. Na een paar probeersels koos ik voor het campagnetype 'zoekmachine'.

Je kunt veel instellen. Bijvoorbeeld in welke landen je campagne getoond moet worden. Digital-Ink is bedoeld voor alle creatieve schrijvers wereldwijd, dus stelde ik in dat de (Engelstalige) advertentie in elk land getoond mocht worden. Een andere belangrijke vraag: waar wil je voor betalen? Voor het klikken op je advertentie of voor iets specifiekers, bijvoorbeeld het starten van een proefabonnement. Ik koos voor het laatste. Dat betekende wel dat ik code van Google Ads op mijn website moest plaatsen, zodat Google Ads kon vaststellen dat er via de advertentie uiteindelijk op de knop 'start je proefperiode' werd geklikt, om vast te stellen dat er een succesvolle conversie heeft plaatsgevonden. En wat is die klik van de klant je waard? Je kunt een limiet per klik instellen, maar je kunt dit ook door Google laten bepalen tijdens het geautomatiseerde biedingsproces dat achter de schermen plaatsvindt, wanneer een gebruiker bijvoorbeeld een zoekopdracht ingeeft. Dat leek me wel het makkelijkst, hoewel ik me daarmee ook een beetje overgeleverd voelde.

Naast de kosten per klik kun je ook een daglimiet instellen, dus hoeveel je maximaal op een dag kwijt wilt zijn aan advertenties. Google Ads beloofd dat de kosten in een maand niet hoger zullen zijn dan je daglimiet keer het aantal dagen in die maand. Ik had mijn daglimiet zo gekozen, dat mijn kosten in een maand niet hoger zouden zijn dan iets meer dan 400 euro. Dan kon ik de 400 euro tegoed die Google me in het vooruitzicht had gesteld mooi cashen om de campagne twee maanden te laten lopen. Bij het invoeren van mijn voucher zag ik echter dat pas nadat ik 400 euro betaald had, Google ging kijken of ik recht had op 400 euro tegoed en daar kon wat tijd overheen gaan. Hmmm.

Ik startte mijn campagne op 15 oktober en gaf als einddatum 15 november op, dan heeft het een maand gelopen en ben ik ongeveer 400 euro kwijt, het maximum wat ik op dat moment uit wilde geven. De eerste twee dagen waren er nog geen nieuwe accounts aangemaakt, maar op dag drie begon het te lopen. Er waren bijna elf nieuwe aanmeldingen, hoera! Sommigen hadden hun e-mailadres niet bevestigd, anderen hadden na bevestiging niet ingelogd. Een paar hadden ingelogd, maar verder niets getypt of uitgeprobeerd, en dat vond ik raar. En ze kwamen veelal uit landen waarvan ik niet verwachtte dat ze daar bereid zijn te betalen voor online schrijfsoftware, zoals Vietnam, Nigeria, India, Kameroen, Brazilië enz. Geen enkele aanmelding uit rijke westerse landen. Nepaccounts? Ik weet het niet, maar het waren geen accounts die actieve gebruikers zouden worden. De dag erna hetzelfde. Inmiddels kreeg ik een bericht van Google dat ze het eerste voorschot vast gingen incasseren en toen heb ik heel snel de landen waarin de advertentie getoond mocht worden beperkt tot alleen rijke westerse landen. En daarna stokte de toename van het aantal nieuwe accounts. Aan het eind van de maand oktober was de rekening opgelopen tot iets meer dan 400 euro. Ik realiseerde me dat Google niet rekent met het aantal dagen dat je campagne loopt in een kalendermaand, maar met het aantal dagen in een kalendermaand. Dus ik heb mijn campagne gepauzeerd. Op dat moment was ik 460 euro kwijt en heb ik geen enkele zinvolle aanmelding gehad (d.w.z. aanmeldingen die na inloggen daadwerkelijk tekst getypt hebben).
Dat was een waardevolle les.

Wat heb ik geleerd?

  1. Google Ads is duur. Maak de juiste inschatting of het voor jouw bedrijf meer gaat opleveren dan dat het kost.

  2. Google Ads is complex. Neem de tijd om je erin te verdiepen of vraag mensen met ervaring om hulp.

  3. Als je gratis tegoed van Google krijgt, moet je eerst zelf dat bedrag besteden. Bijvoorbeeld: je betaalt eerst zelf 400 euro aan advertenties, waarna Google jou, ruim een maand later (in mijn geval), een tegoed toekent van 400 euro. Tot die tijd blijf je zelf betalen voor je actieve campagne.

  4. Google berekent de maandlimiet als 'daglimiet x aantal dagen in de maand', en niet daglimiet x aantal dagen dat je campagne liep in die maand'. Dit kan voor verrassingen zorgen, wanneer je campagne halverwege de kalendermaand start.


1. NaNoWriMo: daag jezelf uit om in de maand November een eerste versie van je boek te schrijven van ten minste 50,000 woorden.